سازمان بینالمللی استاندارد سازی - ISO
سازمان بینالمللی استانداردسازی به انگلیسی The International Organization for Standardization و به فرانسوی Organisation internationale de normalisation که معمولاً به نام انگلیسی ایزو (ISO) شناخته میشود، مؤسسه بینالمللی تعیین استاندارد متشکل از نمایندگان مؤسسات استاندارد سازی ملی است.
این سازمان غیردولتی در سطح وسیع به وضع استانداردهای کلی و جزئی برای هماهنگ کردن استانداردهای متفاوت جهانی میپردازد. در عمل ایزو به صورت یک کنسرسیوم با ارتباطات قوی با دولتها فعالیت میکند. این مؤسسه انواع استانداردهای تجاری و صنعتی جهانی را تعیین مینماید. مرکز ایزو در ژنو سویس قرار دارد و کار رسمی خود را از تاریخ بیست و سوم فوریه ۱۹۴۷ آغاز کرده است. این سازمان به ترویج جهانی استانداردهای اقتصادی و صنعتی میپردازد تا مبادلات صنایع و فنون مختلف را در یک راستا هماهنگ کند.
سازمان بینالمللی استاندارد سازی، با آنکه یک سازمان غیر دولتی است، به دلیل این که استانداردهای این مؤسسه تبدیل به قوانین میگردد از بیشتر سازمانهای غیر دولتی قدرتمند تر است. امروزه نزدیک به ۱۵۷ کشور در این سازمان به عضویت درآمدهاند که ایران نیز یکی از آنهاست. لوگوهای سازمان در دو زبان، انگلیسی و فرانسوی، شامل حروف ISO (تلفظ میشود /ˈʌɪsəʊ/) است و معمولاً با این حروف به آن اشاره میگردد. با این وجود این حروف اختصار نام کامل آن در هیچیک از این دو زبان نیست. نام این مؤسسه از کلمه یونانی (ἴσος (isos به معنای برابری گرفته شده است.
با توجه به اینکه مؤسس این سازمان متوجه گشت که حروف مخفف این سازمان در زبانهای مختلف با یکدیگر یکسان نیست ISO را به عنوان نام سازمان انتخاب نمود و خود این مطلب نشان دهنده هدف این سازمان یعنی برابری و استانداردسازی فرهنگها است. اولین تشکیلات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاسها در سال ۱۳۰۴ خورشیدی مطرح میشود. بعدها در سال ۱۳۳۲ به لحاظ ضرورت تعیین ویژگیها و نظارت بر کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی، ایجاد تشکیلاتی رسمی مورد توجه قرار گرفت و هسته اولیه تشکیلات سازمانی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به صورت ادارهای در اداره کل تجارت وقت شکل میگیرد.
در سال ۱۳۳۹ با تصویب قانون تأسیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، مؤسسه کار خود را در چارچوب هدفها و مسئولیتهای تعیین شده آغاز میکند و در همان سال به عضویت سازمان بینالمللی استاندارد ISO درآمد. در سال ۱۹۸۷ کمیته فنی ۱۷۶ سازمان بینالمللی استاندارد (176ISO/TC) سری استاندارد 9000 ISO را به جهانیان ارائه نمود. هدف از تدوین این سری از استاندارد، به وجود آوردن الگویی بینالمللی برای پیادهسازی و استقرار سیستمهای مدیریت و تضمین کیفیت بود که مورد استقبال فراوان در سطح دنیا قرار گرفت.
سیستمهای مدیریت کیفیت به منظور ثبات سطح کیفیت تعریف شده و بهبود کیفیت از طریق اصلاح فرایندها در سازمان پیادهسازی میشود. الگوی اجرای این سری استاندارد برای بار چهارم در سال ۲۰۰۸ مورد بازبینی و ویرایش قرار گرفت. در ویرایش سال ۲۰۰۸ دیدگاه فرایند گرا همچنان مورد تأکید است. استاندارد مدیریت کیفیت با تکیه بر اصول ۸ گانه شکل گرفته است:
- مشتری محوری
- رهبری
- مشارکت کارکنان
- فرایند گرایی
- سیستم گرایی
- بهبود مستمر
- تصمیم گیری بر پایه واقعیات
- ارتباط متقابل سودمند با تأمین کنندگان